کووید-19، هایپرگلایسمی، و ابتلای جدید به دیابت

13 دسامبر 2019- برخی از بیماری های هم­آیند مزمن، از جمله دیابت، در افراد مبتلا به بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) بسیار شایع هستند و با افزایش خطر ابتلا به کووید-19 شدید و مرگ و میر مرتبط می باشند. افزایش خفیف قند خون نیز در بیماران COVID-19 رایج است و حتی در افراد غیردیابتی با پیامدهای بدتری همراه است.

اخیراً چندین مطالعه، دیابت جدید مرتبط با COVID-19 را گزارش کرده اند. پدیده ی دیابت تازه شروع شده پس از بستری در بیمارستان، قبلاً نیز با سایر عفونت های ویروسی و بیماری های حاد مشاهده شده بود. مکانیسم های دقیق برای دیابت تازه شروع شده در افراد مبتلا به کووید-19 شناخته شده نیست، اما احتمالاً تعدادی از فرآیندهای مرتبط با هم در آن نقش دارند، از جمله دیابت قبلاً تشخیص داده نشده، استرس ناشی از هایپرگلایسمی، هایپرگلایسمی ناشی از استروئیدها، و اثرات مستقیم یا غیرمستقیم سندرم حاد تنفسی شدید کروناویروس 2 (SARS-CoV-2) بر روی سلولهای بتا.

برای کمک به هدایت مسیرهای مدیریتی برای این بیماران، محققان خواهان تحقیقات فوری در این زمینه شدند. با توجه به افزایش مرگ و میر در افراد مبتلا به دیابت تازه شروع شده، پروتکل های بیمارستانی باید شامل تلاش برای شناسایی و مدیریت هایپرگلایسمی حاد، از جمله کتواسیدوز دیابتی، در افراد بستری در بیمارستان باشد. این که دیابت تازه شروع شده احتمالا بطور دائم باقی بماند یا خیر، مشخص نیست، زیرا پیگیری طولانی مدت این بیماران محدود است و هنوز زمان زیادی از ابتلا به آن نگذشته است.

محققان اظهار داشتند که به مطالعات آینده نگر متابولیسمی پس از COVID-19 حاد برای درک علت شناسی، پیش آگهی و فرصت های درمانی نیاز است.

منبع:

https://care.diabetesjournals.org/content/44/12/2645